keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

24.-28.04.2015

Zdravo!

Perjantaina 24.04 menin töihin normaalisti. Työpäivän aikana otin muun muassa selvää yrityksen tekemästä turvajärjestelmästä, jonka tulen suunnittelemaan uudelleen/päivittämään. Tein myös hieman paperien lajittelua kansioihin. Aloitin hieman tekemään alustavia suunnitelmia järjestelmän päivitykseen. Tukihenkilöni Neza sanoi että maanantai 27.04, on jonkinlainen opiskelijoiden vapaapäivä ja ettei minun tarvitse tulla töihin. Neza sanoi ettei hän ole torstaina 30.04 toimistolla, joten minä voisin työstää riskikartoitustani sekä suunnitelmaa turvajärjestelmästä etätöinä. Toimiston väki pois lukien Neza eivät siis ole koko viikkona töissä, vaan tekevät etätöitä, ovat satunnaisesti käymässä toimistolla tai ovat ottaneet loma päivänsä käyttöön, sillä ymmärsin että täällä on melko paljon juhlapyhiä näiden kahden viikon sisällä. Joka tapauksessa 27.04-01.05 viikon teen siis ihan normaalisti töitä pois lukien tietysti eilisen Maanantai 27.04.
 Perjantaina töiden jälkeen matkustin Koperi:in Peterin luo. Mikael ja minä matkustimme (

henkilöautolla yhden tunnin kestävän matkan) bussilla, jolloin matka kesti kaksi ja puoli tuntia. Junalla sama matka olisi luultavasti kestänyt aikalailla saman verran kuin bussillakin. Ongelmana kuitenkin oli että juna ei kulkenut sillä radalla oli jokin vika. Ljubljanan ja Koperi:n välillä ei siis ole kuin yksi rata jossa kuljetukset hoidetaan edes takaisin. Matkustus kulttuuri siis eroa kyllä huimasti Suomen mahdollisuuksiin. Täällä juna radat ovat vuoriston takia erittäin mutkittelevat sekä junat pysähtyvät alvariinsa pienissä vuoristo kylissä eivätkä ne suorillakaan kulje kovinkaan nopeasti. Siksi Sloveniassa yksi tärkeimmistä asioista ihmisten arkea/elämää on auto. Täällä näkee todella paljon uusia autoja. Auto kuulemma kertoo omistajastaan täällä, esimerkiksi nuoret juuri kortin saaneet nuoret miehet haluavat ja myös ostavat/ostattavat todella paljon uuden mallin BMW:ta, koska se kertoo ihmisille että he elävät ylellisesti. En siis tiedä pitääkö tämä oikeasti paikkaansa yleisesti vai onko täällä vain satunnaisia autolla ylellisyyttä vaalivia. Tällaisen teorian kuitenkin kuulin eräältä työkaveriltani.
 Saavuttuamme perille tuli Peter noutamaan meidät vuokraamallansa autolla, jolla lähdimme siis lauantaina kohti Kroatian rannikkoa. Suunnitelmat muuttuivat hieman perjantaina, sillä Peter ja minä olimme molemmat kuulleet töissä että Rijeka:ssa ei ole mitään nähtävää. Päätimme siis vierailla Rijekan sijasta Pula:ssa sekä Rovinj:ssa. Matkustamisemme ei mennyt aivan putkeen, sillä Mikael unohti passinsa Celjeen. Kävimme siis hakemassa vauhtia Kroatian ja Slovenian rajalla, jonka jälkeen kävimme hakemassa Mikaelin passin Celjestä. Koska sää ei näyttänyt enää yhtään niin hyvältä päätimme poiketa reitiltä Postojnska Jama:ssa eli noin 10km pitkässä luolastossa. Kävimme englannin kielisellä opastetulla kierroksella joka kesti noin puolitoista tuntia. Kun kierros oli ohi lähdimme jatkamaan matkaa. Tällä kertaa pääsimme rajan yli ja loppujen lopuksi olimme kello 21.00 aikoihin varaamallani hotellilla. Päivä oli siis pitkä ja Peterille iso hatun nosto kun jaksoi melkein kaksitoista tuntia ajaa autoa, ja uskokaa vain tiet eivät ole ihan Suomen luokkaa. Paljon mutkaa ja vaurioita teissä!
Täällä Moottoriteillä peritään maksuja. Emme tienneet näistä maksuista mitään ennen kuin pysähdyimme ensimmäiselle maksu etapille. Maksut eivät olleet paljon, mutta nämä ovat kai tieveroja. Sunnuntaina kävimme aamiaisella hotellilla, jonka jälkeen lähdimme kiertelemään pulan nähtävyyksiä.Keli oli hieman sateinen, mutta silti melko lämmin. Puolen päivän aikaan lähdimme ajamaan kohti Rovinj:ia. Kun pääsimme perille keli oli todella aurinkoinen ja lämpöasteitakin oli noin 25. Rovinjessa kävimme kahvilla ja kävelimme ympäri vanhan kaupungin. Rovinj:e on todella kaunis kaupunki. Paljon italialaisia vaikutteita arkkitehtuurissa. Kaupunki jätti sen verran positiivisen kuvan, että saattaa olla että matkustan sinne uudemman kerran, mutta katsotaan nyt mitä tulevaisuuden matkustuksia on edessä.
 Kun olimme nähneet Rovinj:ea tarpeeksi lähdimme kohti Koper:ia. Koska minulla ja Mikaelilla oli maanantai vapaa jäimme vielä yhdeksi yöksi Peterin luo. Oli todella mukavaa viettää aikaa ja jakaa kokemuksia viikoilta. Kaikin puolin MAHTAVA viikonloppu siis!
 Tiistaina eli tänään tein oikeastaan koko päivän paperitöitä. Leikkasin suunnittelu yksikön pohjakuva karttoja ja taittelin niitä. Lajittelin myös yrityksen papereita kansioihin. Huomiseksi suunnittelimme että menen seuraamaan ohjelmointia.
Kuvia lisäilen kaikkiin teksteihini ensi kerralla eli ei muuta kuin ensi bloggaukseen!

Ps. työtila kuva asiaa en tänään muistanut kysy, joten kuvat yrityksestä tulevat luultavasti ensi kerralla!
Koper:in rantatieltä

Automatka Kroatiaan

Luolatossa

Pulan (Kroatian) rannikkoa
Pula Arena

Italian vaikutteita Rovinj:e

Herkuttelua Rovinj:essa (Kroatia)

1. Paljon on taas ehtinyt tapahtua siellä. Kuvia odotellessa, hauskaa Vappua! -Ilona